Asociația Juvenala din Piatra Neamț implementează de peste doi ani de zile proiectul “Pedagogie experiențială”, ce vizează îmbunătățirea procesului educațional și a incluziunii sociale pentru 11 comunități educaționale în care se regăsesc copii cu CES și în care se manifestă fenomenul părăsirii timpurii a școlii. Acesta este derulat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Neamț, Fundația Scrimă pentru Toți din București și Newschool AS din Norvegia și cu sprijinul a 11 școli și licee din județele Neamț și Suceava.
Pornind de la abilitățile de care acești copii au nevoie pentru a își dori și asuma un act educațional înalt calitativ și sustenabil, proiectul a derulat o serie de activități interactive, cu un puternic caracter participativ, menite să contribuie integrat la reducerea tendinței de părăsire timpurie a școlii, la reducerea excluziunii sociale și educaționale în cazul copiilor cu CES și la reducerea vulnerabilităților relevante, asociate cu actul educațional.
Poriectul acționează integrat pe 4 paliere:
- Activități desitnate copiilor, precum:
- tutorat – prin activități de tip escape-room dar și prin discuții individuale – copiii și-au dezvăluit și dezvoltat capacitățile creative, abilitățile de lucru în echipă, motivația spre asumarea unui parcurs educațional cursiv
- Atelierele motivaționale au avut ca obiectiv identificarea şi stimularea componentelor motivaţionale ale elevilor într-o manieră mai creativă și creșterea încrederii acestora în forțele proprii, accentuând și importanța educației.
- Pădurea pedagogică – Fenomenul defrișărilor necontrolate, a furtului de material lemnos din pădurile României și importanța pădurilor în prevenirea efectelor devastatoare ale inundațiilor sunt câteva teme care au fost dezbătute cu mare interes de copii.
- City Bound – Efectuarea schimburilor în cascadă, cu obiecte din ce în ce mai valoroase, plecând de la un obiect de mică valoare, a fost o activitate primită, de asemenea cu mare entuziasm.
- Activități destinate experților educaționali:
- Discriminarea – riscuri și dileme este o activitate care a sporit sensibilitatea profesorilor participanți privind problematica educației incluzive și a deschis noi căi de acțiune în acest sens
- Workshopurile și consilierea derulate cu experții educaționali au dezvăluit instrumente și metode concrete de lucru cu copiii aflați în risc de excluziune educațională și socială și familiarizarea experților cu modelul de educație incluzivă, în modul practic și concret, raportat la situațiile particulare pe care participanții le întâlnesc în activitatea lor de zi cu zi.
- Schimburile de experiență derulate și moderate de partenerii norvegieni au falicitat accesul experților educaționali la un model educațional bazat în mare parte pe interacțiune directă, pe experiențe și pe formarea de abilități
- Activități destinate părinților
- Consilierea are în vedere abordarea participativă a elementelor de natură suprotivă pentru educația copiilor
- Comunicarea și creșterea awarenessului pe tema importanței asumării unui act educațional sustenabil, constant și de conținnut
- Activități cu impact la nivelul comunității
- Implicarea întregii comunități prin campanii de conștientizare pe tema educației incluzive dar și prin promovarea modelelor de bune practici generate în cadrul proiectului
Fiecare interacțiune, fiecare activitate derulată cu beneficiarii proiectului a însemnat pentru noi o lecție, materializarea unei dorințe de a sprijini actul educațional dar și o șansă pentru proiectul nostru de a deveni mai bun, de a își îmbunătăți mereu modalitățile de acțiune în vederea unui impact cât mai mare. Feedback-ul pozitiv pe care l-am primit din partea elevilor și al profesorilor, emoțiile create, ne determină să fim optimiști și că tot ceea ce am întreprins până acum au creat bazele unei fundații solide în dezvoltarea actului educațional.
Astfel, în perioada imediat următoare proiectul își propune derularea unei noi serii de activități interactive de tip Construcția Casei din Copac, Cum să construim o plută, Școala de mers pe munte, Clasa mea exemplu în comunitate, în paralel cu continuarea celorlalte activități derulate până în prezent. Prin acest proiect continuăm să definim împreună traseul unei educații de succes pentru fiecare dintre copiii cu care avem oportunitatea să interacționăm și de la care, la rândul nostru, învățăm de fiecare dată.