De a lungul timpului s-a demonstrat că navigația a fost una dintre cele mai vechi îndeletniciri ale omului. Fie pentru a scăpa de primejdia animalelor salbatice, fie de calamitățile naturii, fie pentru a-și găsi un loc în care sa se poată refugia și hrăni, omul a încălecat pe un bustean și a fost purtat de apele râului sau în largul mării de către curenții marini. Acest fapt a constituit primul pas în descoperirea unei noi activități care avea să devină, ceea ce numim noi astăzi, navigația. Dezvoltarea acestei activități, începând de la bușteanul de lemn scobit, apoi pluta, barca și până la nava modernă din zilele noastre, a reprezentat un mijloc de comunicare între oameni, un mijloc de schimburi sau modalitatea de a descoperi și a cuceri pamânturi noi.
Ca orice ambarcațiune și pluta trebuie să fie corect construită, să aibă formă, dimensiuni și robustețe care să-i asigure o bună stabilitate când este încărcată cu toate persoanele și echipamentul necesar.
Construcția se va desfășura în două etape: pregătirea proiectului de execuție și construirea efectivă a plutei. Copiii vor învăța cum se proiectează planul de construcție, stabilirea necesarului de materiale, cum se procură, pașii care trebuie urmați în vederea construcției efective a plutei, care se va desfășura chiar și în condiții meteorologice neprielnice.
Prin această activitate, pe lângă dezvoltarea comunicării între membrii grupului de lucru, copiii vor putea să-și descopere noi abilități, pasiuni, înclinații, vor învăța să se adapteze la situațiile pe care le pot întâlni în natură, atât din punct de vedere meteorologic cât și geografic. Toate aceste aspecte vor contribui la sporirea încrederii de sine, satisfacția atingerii scopului propus și dezvoltarea personală a fiecăruia.